Nevelési tanácsadás
Iskola előkészítő foglalkozások
Pszichológusi munka a Nevelési Tanacsadásban
1. KÉPESSÉGFEJLESZTÉS
A gyermekek iskolai problémáival nap, mint nap szembesülve gyakran tapasztaljuk, hogy olyan kisebb fejlődési megtorpanás, elakadás áll a háttérben, melyen fejlesztőpedagógiai eszközökkel sikerrel tudjuk átlendíteni őket. Fontos, hogy ezekre a nehézségekre minél előbb, még az óvodás korban fény derüljön.
A fejlesztés célja az, hogy az egyes részterületen lassabban fejlődő gyermekek felzárkóztatása minél hamarabb elkezdődjön, megelőzve ezzel a tanulási nehézségek kialakulását. A már kialakult tanulási nehézséggel küzdők esetében a gyengébben fejlődő részképességek fejlesztése a cél.
KIKET VÁRUNK?
A fejlesztőfoglalkozások legnagyobb arányban az óvodás és kisiskolás korosztályt érintik, tekintettel arra, hogy a megelőzés leginkább ebben az életkorban sikeres. Problémák természetesen a korábbi és későbbi életszakaszokban is felszínre kerülhetnek, így az ellátás 0-18 éves korig terjed ki. A sikerek elérése érdekében együttműködünk a szülőkkel, továbbá a gyermekekkel, fiatalokkal kapcsolatban lévő pedagógusokkal, akik a probléma megoldásában segítségünkre lehetnek.
A FEJLESZTŐ TEVÉKENYSÉG SZAKASZAI
- Prevenció (szűrővizsgálatok)
- Fejlesztő tevékenység:
- első interjú (találkozás a szülővel)
- részletes állapotfelmérés
- egyéni fejlesztés
- szintfelmérés, záró felmérés
- Szakmai és szakmaközi kommunikáció (szülővel, pedagógussal, egyéb szakemberrel)
A szűrővizsgálatokról
- Tagintézményünk minden nevelési év szeptemberében szűrővizsgálatot végez a járás területén működő óvodákban – felkérésre – az ötödik életévüket betöltött nagycsoportos óvodások körében az iskolakészültségi szint feltérképezése érdekében.
- A szűrés keretében csoportos vizsgálat alkalmával gyógypedagógus méri fel a gyermekek adaptív viselkedését, a kognitív területeket, szociális kompetenciákat, mozgáskészséget.
- A szűrés eredményéről írásos tájékoztató készül, melyet az óvodapedagógusnak adunk át, megjelölve a fejlesztendő területeket, továbbá a szűrés eredményének ismertetése céljából konzultációs lehetőséget biztosítunk a szülők számára.
- Mérlegeljük, hogy szükséges-e további, egyéni vizsgálat a gyermeknél, illetve az óvodai fejlesztésen túl egyéni fejlesztés, melyet szakszolgálatunk biztosít.
A fejlesztő tevékenységről
Bejelentkezés
A szülő és a nevelési-oktatási intézmény a szűréstől függetlenül is kérheti a gyermek ellátását (pl. az adott intézményben nem történt szűrés), ezen túlmenően szakértői vélemény, illetve egyéb partnerhálózatban részt vevő szakember is javaslatot tehet a nevelési tanácsadás keretében történő fejlesztés megkezdésére. Az ellátás megkezdése érdekében elengedhetetlen a kliens közvetlen hozzátartozójának személyes megkeresése, bejelentkezése.
A bejelentkezés történhet:
- telefonon: 06-20-3369845
- személyesen tagintézményünknél: 9970 Szentgotthárd, Füzesi út 3.
- e-mail útján: szentgotthard.szakszolgalat[at]gmail[dot]com
A bejelentkezés során a szakszolgálati titkár felveszi a szükséges személyi adatokat.
Első találkozás
- Az első találkozás során problémafeltáró, tájékozódó jellegű beszélgetést folytatunk, szükség esetén azonnali tanácsokkal látjuk el a szülőt.
- Felvesszük az anamnézist, körvonalazzuk a problémát és a megsegítés formáit.
- A részletes állapotmegismerés céljából időpontot egyeztetünk a következő alkalmakra, meghatározzuk a feltárás módját, szükség esetén más szakemberek bevonását javasoljuk (pl. logopédus, pszichológus).
Állapotmegismerés
Az első találkozást követően – szükség esetén logopédus, pszichológus bevonásával - történik a gyermek többirányú állapotfelmérése. Az egyes háttérképességek feltárásához megfelelő vizsgálóeszközökkel rendelkezünk:
- figyelmi funkciók vizsgálata
- észlelés, emlékezet vizsgálata
- mozgásállapot felmérése
- szenzoros integrációt vizsgáló eljárások
- beszéd- és nyelvi fejlődés vizsgálata
- tanulékonyság, tanulási stílus, tanulási stratégia feltárása
- iskolai teljesítmények (olvasás, írás, számolás) vizsgálata
A vizsgálat eredményeiről elsődlegesen szóban történik a tájékoztatás, indokolt esetben írásbeli összefoglalót készítünk, melyet a szülőnek személyesen adunk át. Ekkor történik a fejlesztés kereteinek meghatározása is (helyszín, időpont, gyakoriság, módszerek stb.).
Fejlesztés
Az állapotmegismerést követően történik az egyéni, személyre szabott fejlesztési terv elkészítése. Fontos megjegyezni, hogy a gyermek fejlesztése, terápiás ellátása a szülő és a gyermek pedagógusának bevonásával történik. Megfelelő eredmény csak jó együttműködés esetén érhető el.
Minden gyermek fejlődni akar, meg akar felelni. A fejlesztés lépcsőfokait a személyiség fejlődésének törvényszerűségei határozzák meg. Csak a magát elfogadottnak, szerethetőnek érző gyermek képes tanulni, fejlődni. A fejlesztés sem követhet más „nyomvonalat”, az érzelmi és szociális megerősítés után következhet akár a motoros, akár a kognitív fejlesztés. A fejlesztés másik fontos alapelve, hogy a gyermek sikereket éljen át, ezért mindig a meglévő erősségeire támaszkodunk. Mindezt a gyermekek számára sok-sok örömteli játékkal, nagymozgásos, cselekedtető tevékenységgel valósítjuk meg.
Ennek megfelelően intézményünkben az alábbi fejlesztési, terápiás célok valósulnak meg:
- kognitív funkciók fejlesztése: emlékezet, figyelem, gondolkodás
- részképességproblémák korrekciója: szem-kéz koordináció, alakállandóság, alak-háttér észlelés, vizuális differenciálás, auditív észlelés, téri tájékozódás,
- grafomotoros fejlesztés
- beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése (Gósy program)
- mozgás, szenzoros integráció fejlesztése: Sindelar, Ayres terápia
- tanulási technikák elsajátítása
- élménypedagógia foglalkozás (mesecsoport)
- tanulási nehézségek csökkentése
Szintfelmérés, záró felmérés
A gyermek/tanuló fejlesztése során az állapotára irányuló változásokat folyamatosan nyomon követjük, értékeljük, a fejlesztési irányokat ennek megfelelően változtatjuk. A szülővel a záró foglalkozást követően személyesen megbeszéljük az elért eredményeket és az esetleges további teendőket. A fejlesztési/terápiás folyamat szakmai indokok alapján meghosszabbítható, ha a gyermek érdeke azt diktálja.
A fejlesztő tevékenységhez kapcsolódó szakmai kommunikáció
Szülőkkel való kommunikáció
A nevelési tanácsadás feladatellátásának minden fázisában folyamatos kapcsolatot tartunk a szülőkkel. Kommunikációnk a szülőkkel nyílt, őszinte, határozott - a gyermek érdekeit szem előtt tartva. A szülőkkel való kommunikációnk alapja a kölcsönös bizalom és együttműködés igénye, mely a fejlesztés eredményességének kulcsfontosságú eleme. Törekszünk arra, hogy a gyermekkel kapcsolatos minden információt érthetően, kölcsönösen átadjunk.
A szülőkkel való kapcsolattartás, kommunikáció színterei
- személyes konzultációs időpontok
- szülőcsoport
Az esetleges problémákat, nézeteltéréseket törekszünk minél korábban, mindkét fél megelégedésére rendezni. A szülőktől származó információt bizalmasan kezeljük, a jogszabályi előírásoknak megfelelően harmadik félnek csak indokolt, hatóság által kötelezett esetben adjuk át.
Pedagógusokkal való kommunikáció
A gyermekek érdekében fontos kommunikációs szereplők a velük közvetlen kapcsolatban álló pedagógusok. Amennyiben szükséges, személyesen felvesszük a kapcsolatot a pedagógussal – a szülő beleegyezése, tájékoztatása mellett – annak érdekében, hogy a terápiát, fejlesztést a lehető leghatékonyabban tudjuk elvégezni.
2. PSZICHOLÓGIAI ELLÁTÁS
Kik számára biztosított a pszichológiai segítségnyújtás?
Intézményünk a 0-23 éves korú gyerekek, illetve fiatalok számára biztosít pszichológiai segítségnyújtást. Ezen korosztály mellett segítséget nyújtunk a gyerekekkel és fiatalokkal kapcsolatban lévő családtagoknak, pedagógusoknak a problémák megoldásában, krízishelyzetek elhárításában.
Feladataink közé tartozik a prevenció, melynek célja, hogy minél korábban tudjunk segítséget nyújtani a problémák megelőzése, leküzdése érdekében. Fontos tanácsokkal, információkkal látjuk el a gyermekek életében kiemelkedő szerepet játszó felnőtteket.
Hogyan lehet igénybe venni a pszichológiai ellátást?
A pszichológiai ellátásba a gyermekek és fiatalok szülői kérésre, továbbá a gyermekekkel kapcsolatban lévő pedagógusok kérésére, szülői beleegyezéssel kerülhetnek be.
Mi történik a pszichológiai ellátás során?
Az első találkozás a szülővel/-kel történik (megállapodás a következőkről: időkeret, titoktartás, időpontok), majd ezt követően kerül sor a gyermekkel való találkozásra.
Vizsgálatok:
- első interjú, exploráció, anamnézis
- dokumentumelemzés
- megfigyelés
- projektív tesztek, eljárások
- projektív rajztesztek
- személyiség- és más önkitöltő kérdőív
- mentális képességet vizsgáló tesztek
A vizsgálat eredményéről szóbeli, illetve kérésre írásbeli tájékoztatást is adunk.
Az állapotfelmérést követően kerül meghatározásra a terápia formája. Az ellátási formák (egyéni, csoportos, családterápia, krízisintervenció, konzultáció) hossza, óraszáma a beavatkozás típusától és az eset, a probléma jellegétől függően is változhat a 3-5 alkalmas konzultációtól az akár több évig is eltartó pszichoterápiáig.
A terápiás tevékenység minden esetben a szülő írásos beleegyezése mellett történik.
A terápiát indokolttá tevő tünetcsoportok:
- funkciózavarok: evészavarok, alvászavarok, ürítési zavarok, beszédzavarok bizonyos formái (dadogás, hadarás, diszfázia) - szükség esetén együttműködve a gyermeket kezelő szakorvossal
- érzelmi zavarok: szeparációs szorongás, szociális szorongás, iskolafóbia, testvérféltékenység
- szociális kapcsolatteremtési problémák, zavarok: mutizmus, kötődési zavarok
- magatartási problémák, nehézségek, zavarok: viselkedési zavarok, oppozíciós zavar
- önértékeléssel kapcsolatos problémák
- beilleszkedési zavarok (iskola, óvoda, középiskola)
Leggyakrabban játékterápiát alkalmazunk, melynek eszköztára folyamatosan bővül.
A terápia lezárását követően, illetve a terápia folyamán meghatározott időközönként a szülő személyes konzultáció során tájékoztatást kap az eredményekről, a gyermek állapotáról és a további teendőkről.
A szülőktől származó információkat bizalmasan kezeljük, a pszichológus mindenkor titoktartási kötelezettség mellett dolgozik.